En affärsplan är en beskrivning av vad ett företag avser att göra, dokumentet berättar om planen, hur den kommer att genomföras och de vinster som kommer ut ur den. Det kan vara så enkelt som att lägga ner en affärsstrategi på baksidan av ett kuvert eller ett omfattande dokument med information om vad verksamheten tänker göra under en viss period.

Affärsplaner är i huvudsak strategiska; man börjar vid en given punkt med vissa givna förmågor och resurser för att komma till en viss punkt några år framöver. Under denna period kommer ett företag att ha olika förmågor och resurser samt ha uppnått större produktivitet, lönsamhet och ökat tillgångarnas bas. Planen visar tydligt hur du kommer till önskad punkt. Mer ..

Sammanfattning

Det här avsnittet ger en sammanfattning av innehållet i dokumentet. Alla viktiga detaljer om planen destilleras på ett relativt kort utrymme. Det är en överskrift på hög nivå och innehåller normalt sammanfattad information som täcker alla avsnitt i planen. Den fokuserar på värdepropositionen för verksamheten och ger en allmän överblick. Den bör utarbetas med upptagna människor i åtanke, de som kanske inte har tid att läsa hela dokumentet men är intresserade av dess innehåll. Den bör också ge de som vill förstå hela idén en chans att göra det innan de börjar läsa hela dokumentet.

Uppdrag

Detta är en bildtext av essensen i företagets mål och filosofier. Det signalerar vad företaget handlar om. Det kommunicerar till kunder, leverantörer, anställda, samhället och alla andra intressenter. Det återspeglar företagets aspekt, allt från dess typ av produkter som erbjuds, kvalitet, service, tillväxtpotential och antagande av teknik och marknadsposition. Det hjälper till att förtydliga det företag du är i, målen och ambitionerna. Det bör återspegla affärsnisch, produkten eller tjänsterna som erbjuds samt de viktigaste delarna av verksamheten.

Företagsbeskrivning

Det här avsnittet låter dig berätta för de avsedda användarna av den affärsplan som ditt företag handlar om. Detaljerna som tillhandahålls här inkluderar: när verksamheten startades, vad den gör, uppdraget, dess kärnvärden bland annan information. Några av de områden som du behöver tänka på när du kommer med en företagsbeskrivning inkluderar affärsmodeller, unika affärsrelationer som erbjuder företaget en fördel, dess plats, ägarna, juridisk struktur, projekttillväxt. När du svarar på dessa frågor, se till att du tillhandahåller information som kan göra det möjligt för läsarna att få en exakt bild av verksamheten.

Produktbeskrivning

I det här avsnittet kommer du att beskriva de produkter och tjänster som tillhandahålls av ditt företag. I åtanke att de inte behöver vara detaljerade eller tekniska beskrivningar behöver du bara använda enkla termer, undvika jargong så att du kan engagera läsarna. Det är i detta avsnitt som du kommer att visa hur produkterna eller tjänsterna du erbjuder skiljer sig från konkurrensen. Upphovsrätt, patent eller varumärken som du äger eller kan ha tillämpat bör listas här. Längden på det här avsnittet beror på vilken typ av verksamhet du är i. För serviceorienterade företag kan du behöva ge mer information medan produktbaserade företag kanske inte kräver långa beskrivningar. Det beror också på om produkten eller tjänsten är ny, det kan hända att du måste förklara produktens natur, dess värde och hur den används bland andra detaljer. Om du inte tillhandahåller tillräckliga detaljer kan det innebära att användare av detta dokument kanske inte utvärderar ditt företag på ett tillfredsställande sätt och därför gör det svårt för dig att säkra finansiering eller vilken hjälp du än vill ha.

Några av de viktigaste frågorna som du behöver besvara när du skriver en produktbeskrivning inkluderar:

  • Är tjänsterna eller produkten som utvecklas redan på marknaden?
  • Vad är tidslinjen för att föra dem ut på marknaden?
  • Vad skiljer dem från konkurrensen?
  • Hur är de produkter som ska förvärvas, är du tillverkaren, monteraren eller köper du från andra i distributionskedjan?

Marknadsplan

Det är här du skisserar marknadsföringsstrategin, det innebär att du skriver upp konkurrensen och ger information om den position du har på marknaden. Du måste också inkludera information om kärnmarknaden som du kommer att rikta in din produkt mot, profilerna för ideala kunder och annan liknande marknadsundersökning. Planen måste också fånga de strategier som kommer att användas för att nå målmarknaden. De strategier som används för tillfället måste inkluderas i planen. Prisstrategi bör också beskrivas i det här avsnittet, som visar förhållandet mellan priset och allt annat i verksamheten.

Konkurrensanalys

Du måste lämna information om andra företag som erbjuder liknande eller alternativa produkter. Användarna av dokumentet kommer att vara intresserade av att veta om det finns hot mot verksamheten innan de vidtar några åtgärder. Du måste visa marknadsandelen för varje konkurrens med din position. Du bör också visa de strategier som du har infört för att motverka hoten från konkurrenterna. Om du ommarkerar eller introducerar en ny produkt måste du tydligt visa vilka åtgärder du har vidtagit för att säkerställa att din marknadsandel inte tas av konkurrenterna.

SWOT-analys

Detta är en analys som tittar på de externa och interna miljöerna i ditt företag. Du kommer att fokusera på styrkor och svaghet, möjligheter och hot som kan påverka ditt företag. Styrkor bör inkludera områden där ditt företag sticker ut; dessa kan vara en enorm tillgångsbas, högkvalificerade anställda, enorm kapitalbas, starka partnerskap med mera. Svagheter kan vara områden där verksamheten inte går bra. Du bör inte undvika att ge svagheterna eftersom de kan övervinnas genom de strategier som kan ha införts. De kan inkludera; interna wrangles, omotiverade anställda med mera. Möjligheterna är god ekonomisk miljö, skatteincitament med mera medan hot är dålig ekonomisk politik, konkurrens bland flera faktorer som kan påverka verksamheten utanför. En SWOT-analys visar inte bara var ditt företag står vid varje givet ögonblick utan hjälper också användarna av företaget att planera de åtgärder som kan ha vidtagits för att ta itu med de problem som har identifierats.

Drift

Det här avsnittet beskriver nödvändigheterna i företagets verksamhet, såsom fysisk plats, utrustning och anläggningar. Beroende på typ av verksamhet kan verksamheten innehålla information om lagerkrav, beskrivning av tillverkningsprocesser och leverantörsdata. Verksamhetsplanen bör tänkas som en översikt över kapitalets och utgiftsbehovet i företaget som behövs för företagets dagliga drift. Du måste ge läsarna av affärsplanen information om vad du har gjort hittills, visa dem att du vet vad som måste göras samt visa en klar förståelse för processerna för att producera din tjänst eller produkt. Operationsavsnittet kan delas upp i två delar, nämligen: avsnittet för utvecklings- och produktionsprocessen. Utvecklingsstadiet inleds med en förklaring av vad som har gjorts för att veta för att få verksamheten i drift. Detta bör följas av en tydlig förklaring av vad som måste göras för att få saker att fungera smidigt i detta område. Följande artiklar behandlas: produktionsarbetsflöde, medlemskap i branschföreningar, leveranskedjor, kvalitetskontroll. Produktionsprocessdelarna lägger detaljerna i affärsverksamheten dagligen. Målet med att inkludera detta avsnitt i planen är att visa en klar förståelse för leveransprocessen för din tjänst eller produkt. Bland de detaljer som bör inkluderas i detta avsnitt inkluderar en allmän översikt över affärsverksamheten som dagar och driftstimmar, fysisk anläggning, utrustning, tillgångar, särskilda krav, material, produktion, lager, genomförbarhet, kostnad där du ger information om Kostnadsberäkningar.

Ekonomisk planering

En affärsplan är aldrig komplett om den inte har siffrorna för att säkerhetskopiera den. Du måste inkludera bland annat försäljningsprognos, kassaflödesanalys och kostnadsbudget. Den finansiella sektionen är en av de mest väsentliga eftersom det är här som alla hopp om att vinna investerare eller att erhålla är inbäddade. Även när finansiering inte krävs, bör detta avsnitt sammanställas för att styra ditt företag framgångsrikt. Du behöver den finansiella planeringsavsnitts-id:et som du söker hjälp från riskkapitalistiska investeringar eller till och med från familjemedlemmar. De vill se siffrorna som säger att verksamheten kommer att växa snabbt samt att det finns en exitstrategi. Varje utlåningsinstitut kommer också att be att få se siffrorna för att säkerställa att du bekvämt kommer att återbetala deras pengar. Det viktigaste skälet för beredningen av detta avsnitt är till din fördel. Du måste förstå hur projektet kommer att fungera. Det är ett pågående live-dokument som bör vägleda driften av ett företag.

Bland de områden som täcks av en finansiell plan är försäljningsprognoser, kostnadsbudget, kassaflödesprognoser, inkomstprognoser, en beräknad balansräkning där tillgångar och skulder visas, jämnanalys som visar jämnpunkten.

Tidslinje

En väsentlig komponent i affärsplanen är en tidslinje; detta är det avsnitt som visar milstolpar och scheman. Tidslinjen listar allt som behövs för att få verksamheten att fungera under en viss period. Delvis inkluderar det här avsnittet forskningen om den riktning företaget är på väg att projicera försäljning. Det bör också beskriva bilden av var verksamheten befinner sig just nu. Människor är mest frestade att erbjuda en optimistisk bild i planen, något som inte nödvändigtvis är realistiskt. De angivna tidslinjerna måste spegla din förmåga att uppnå tidslinjen. Tidslinjen bör innehålla:

  • De rättsliga förfarandena eller godkännandena
  • Få ett kontor eller ett operationsutrymme
  • Förväntningar på forskning och utveckling
  • Produktutveckling
  • Inköp av utrustning
  • Rekrytering
  • Köp av material
  • Starta marknadsföringskampanjen
  • Startdatum för företag